واقعا دوستاي خودتون رو ميشناسين؟ فكر ميكنيد چقدر قدرت تشخيص حقيقت رو داريد؟ اينجا قضاوت با شماست:
در بردگيم شب مافيا كه در واقع همون مافيا بازي خودمونه و شباهت هايي به بازي گرگينه داره، ۲ گروه وجود داره : مافيا و شهروندان
اعضاي مافيا همو ميشناسن، ولي شهروندان نه خودشون رو ميشناسن و نه مافيا رو؛ پس بازيكنان بايد از هم سوال كنند تا كم كم دروغ ها رو از راست تشخيص بدن و مافيا رو پيدا كنن. از اون طرف مافيا بايد با گول زدن شهروندا كاري كنن كه بين مردم عادي اختلاف بيوفته و اشتباها همديگه رو بكشن؛ اينجوري تعداد شهروندان كم ميشه و كار مافيا خيلي ساده تر خواهد بود.
توي اين بازي نقش هاي زيادي وجود داره و خيلي مهمه كه به رفتار و گفتار بقيه بازيكنا دقت كنيد؛ شما بايد با تصميم هاي درست، تيم خودتون رو برنده بازي كنيد. در بازي روميزي شبِ مافيا، هر بازيكن نقش منحصر به فرد خودشو داره و تاثير مهمي در روند بازي ميذاره. برخلاف حالت كلاسيك كه بازيكنان فقط در شب، اتفاقات رو رقم ميزنن، در اين بازي خيلي از شخصيت ها در روز هم قابليت هاي خاصي دارن كه همين باعث مي شه هر لحظه منتظر اتفاقي در بازي باشيد.????
بازي در دو فاز روز و شب انجام ميشه و بسته به تعداد بازيكنان، در چند شبانه روز به پايان ميرسه. در شب، مافيا يه نفر رو حذف ميكنن و در روز، شهروندان بايد سعي كنن مافيا رو پيدا كنن و با رأي گيري از بازي حذفش كنن. بازيكنان ميتونن به هم اتهام بزنن و سوالهاي مختلفي بپرسن ؛ هنر اينه كه با يه دفاع جانانه، جهت بحث و فضا رو به سمت هدف خودتون تغيير بديد. در واقع اگه فكر ميكنيد هنرمند، بازيگر يا وكيل خوبي هستيد و يا ميتونيد با زبونتون مار رو از سوراخ بكشيد بيرون، يا حتي به جزئيات افراد توجه داريد؛ تبريك ميگم، در اين بازي موفق خواهيد بود…
اصولا بازي فكري مافيا يه بورد گيم پيچيده است و كارت هاي مختلفي توي بازي وجود داره. براي راحت تر شدن بازي براي بازيگردان ( يا اصطلاحا همون خدا ) يه جدول راهنما وجود داره چون همه ي كارتها هميشه استفاده نميشن.
بردگيم شب مافيا شامل چه كارت هايي هست ؟
كارتهاي تيم مافيا شامل گادفادر، دزد، ناتاشا، مذاكره كننده و تروريست ميشن و تيم شهروندان هم شامل نانوا، جادوگر، نانوا، كارآگاه، دكتر، شهردار، كشيش، تك تيرانداز، جوكر و … هست. هر كدوم از اين كارتها يه نقش متفاوت دارن و قابليت هاي منحصر بفردشون هيچ بازي اي رو شبيه سري قبلش نميكنه.
واسه همينه كه سالهاست بازي فكري شب مافيا، يكي از محبوب ترين بازي هاي روميزي دورهمي بين ايراني ها محسوب ميشه كه حالا به صورت بسته بندي شده و كارتي، به عنوان يه بردگيم مجزا ارائه شده. اين بازي اكسپنشن هاي مختلفي هم داره كه در سايت چترنگ موجود هستن.
فراموش نكنيد كه سرنوشت اين شهر به شما و تصميم هاي شما بستگي داره …
محتواي جعبه بازي فكري مافيا (MAFIA) :
- 40كارت شخصيت
- 33 كارت راي
- 30 كارت حركت آخر
- 14 كارت شب و روز
- 12 كارت اتهام
- 3 كارت سفيد
- 1 كارت سر صحبت
- 1 كارت شرايط برد
- 60 جدول گرداننده و راي گيري
- راهنماي بازي
- راهنماي شخصيت ها
- كيسه جابجايي محتواي بازي
- 4 ماژيك وايت برد
-
-
آموزش بازي روميزي شب مافيا
بازي مافيا يك بازي گروهي مي باشد كه افراد مي بايست با استدلال و استنتاج از طريق بحث كردن با يكديگر اعضاي مافيا را تشخيص بدهند. در اين بين افراد به دو تيم يا دسته شهروند و مافيا تقسيم بندي مي شوند و تمامي اعضاي مافيا يكديگر را مي شناسند و مي بايست در طول بازي شهروند نمايي كرده و ساير شهروند ها را با خود همراه كنند تا به اهداف خود كه حذف تمامي شهروند هاي ناآگاه بوده برسند. بازي در دو فاز انجام مي شود : فاز شب و فاز روز
در فاز شب تمامي اعضاي مافيا بيدار شده و بالاتفاق با مشورت با يكديگر يك نفر از شهروندان را حذف ميكنند از طرفي در بين شهروندان نيز افرادي با توانايي هايي خاص وجود دارند كه جلوي حذف كردن و شليك مافيا ها و يا شناسايي مافيا و معرفي كردن آن ها به ساير شهروند ها را دارند، تمامي اتفاق هايي كه در فاز شب مي افتد توسط يك گرداننده كه شخصيت بي طرف بازي مي باشد مديريت و ثبت و ضبط مي شود. بعد از اينكه فاز شب به اتمام رسيد، بلافاصله فاز روز آغاز شده و تمامي افراد در داخل بازي راجع به اتفاق هايي كه در شب گذشته افتاده (كه توسط گرداننده اعلام مي گردد) با آوردن استدلال شروع به بحث ميكنند و ماحصل اين صحبت ها منجر به راي گيري براي خروج فردي مي شود كه از نظر تمامي بازيكنان مي تواند مافيا باشد.
در سادهترين شكل، دو تيم گرگينه بازي ميكنند: گرگينهها يا مافيا و روستاييان يا شهروند. بازيهاي زنده به ناظري احتياج دارند كه به عنوان بازيكن شركت نميكند و هويتها با تقسيم كارتها تعيين ميشود. در ابتداي بازي، به هر گرگينه هويت هم تيميهاي خود داده ميشود، در حالي كه سايرين فقط تعداد گرگينههاي بازي را دريافت ميكنند و نميدانند كدام بازيكنان گرگينه و كدام يك روستايي هستند.
در يك تنظيم باز، تعداد هر نقش قدرت (به عنوان مثال شبه نظاميان) موجود در بازي براي بازيكنان شناخته شدهاست، در حالي كه در يك تنظيم بسته، اين اطلاعات فاش نميشود، و در يك تنظيم نيمه باز، فقط اطلاعات محدود يا آزمايشي در مورد نقشهاي قدرت آشكار ميشود بنابراين، در يك تنظيم باز يا نيمه باز، اگر مشخص شود كه هيچ شبه نظامي در بازي حضور ندارد، براي گرگينه امكانپذير نيست كه بهطور منطقي ادعا كند كه نقش شبه نظامي را دارد.
در بازي دو مرحله وجود دارد: شب و روز. در شب، بازيكنان نقشدار مخفيانه اقداماتي را انجام ميدهند. در طول روز، بازيكنان با بحث و رايگيري تصميم به شناسايي مافيا حذف آن ميگيرند. اين مراحل با يكديگر متناوب ميشوند تا زماني كه همه گرگينهها از بين بروند يا به برابري عددي با روستايان برسند.
ممكن است به برخي از بازيكنان نقشهايي با تواناييهاي خاص داده شود. نقشهاي ويژه مشترك عبارتند از:
- غيب گو - يك روستايي كه ممكن است هر شب تيم يك بازيكن را ياد بگيرد.
- محافظ - روستايي كه ممكن است هر شب از بازيكني در مقابل كشته شدن محافظت كند، اما در هر بازي فقط يك بار ميتواند اين كار را انجام دهد.
- ماسون - بازيكنان همسو با دهكده كه ميتوانند يكديگر را تشخيص دهند.
اندرو پلوتكين توصيه ميكند كه دقيقاً دو مافيا داشته باشيد،[۳] در حالي كه قوانين اصلي ديويدوف نشان ميدهد يك سوم بازيكنان (گرد كردن به نزديكترين تعداد) مافيا هستند. بازي اصلي ديويدوف شامل نقشهايي با تواناييهاي خاص نيست.[۴] پلاتكين در قوانين خود براي «گرگينه» پيشنهاد ميكند كه نوبت اول شب باشد و تعداد بازيكنان از جمله مجري برنامه فرد باشد. اين ويژگي از تساوي راي براي حذف جلوگيري ميكند و اطمينان حاصل ميكند كه بازي به طرز چشمگيري با حذف به جاي اينكه با تعارف با قتل به عنوان نتيجهگيري قبلي از بين برود، به پايان ميرسد.
نقشهاي اضافي در بسياري از نسخههاي مافيا، به دليل صحنه بازي يا دلايل مختلف، متفاوت نامگذاري شدهاند. همچنين، همين نام نقش ميتواند عملكردهاي مختلفي در نسخههاي مختلف بازي داشته باشد. آنچه در زير ميآيد، فهرستي كلي از انواع نقشها است كه در انواع بازي مافيا يافت ميشود. از آنجا كه نامهاي خاص با توجه به محيط متفاوت است، جامعيت ندارد.
نقشهاي تحقيقي
بازيكناني كه اين نقشها را دارند از نوبت شبانه خود براي كشف چيزي دربارهٔ ساير بازيكنان استفاده ميكنند. اگرچه بازي استاندارد اكنون به صورت پايه شامل كارآگاه است، اين نقشها اختياري است و بازيها ميتوانند آنها را كاملاً كنار بگذارند.
نقشهاي تحقيقي (نسخه استاندارد)
- - كارآگاه كمك ميكند مافيا را پيدا كنيم، پيشگو نتايج بازي را پيشبيني ميكند، فرماندهدستور ميدهد، كلانتربه زندانمحكوم ميكند[۹] و پليس دستگير ميكند
- نقشهاي تحقيقي (كمتر معمول)
- - ذهنخوان، جادوگر، فالگير، اوراكل، ردياب، ديدهبان
نقشهاي داناي كل
- - شاهد، كودك، دختر كوچك
نقشهاي محافظتي
- - فرشته نگهبان، دكتر، باديگارد، قهرمان، زندانبان
نقشهاي كشنده
- - هوشيار، سرباز، شكارچي، تك تيرانداز، هيزم شكن
نقشهاي تراز بندي
- - ميلر، پدرخوانده، آلفا گرگ، كارت وحشي
نقشهاي دوگانه
- - خيانتكار، متصرف، پليس مخفي، پدرخوانده
دست اندر كاران نقش
- - مسدود كننده نقش، راننده اتوبوس، دزد، بارمن، جادوگر
نقشهاي استخدامي
- - پدرخوانده، روانپزشك، پايپر، رهبر
نقشهاي انجمني
- - فراماسون (ماسون)، خواهر و برادر، عاشقان، پليس
نقشهاي انتخاباتي
- - كشيش، عوام فريب، وكيل
نقشهاي عمومي
- - شهردار، قاضي، كلانتر، رئيسجمهور
نقشهاي ناتوان
- - مست، نادان، مافيا نابالغ، مور. ديوانه. خل
نقشهاي ناتوانكننده
- - صدا خفه كن، دندانپزشك، فاحشه، مهساقي
نقشهاي پس از مرگ
- - زمينه تاريك، كشيش، متوسط، پزشك قانوني
نقشهاي احياگر
- - احيا كننده، فرماندار، شهيد، جادوگر
نقشهاي ايمن در برابر قانون
- - ضد گلوله، زرهپوش، اوراكل، پير
نقشهاي خاص
- - نانوا، سرآشپز ، ناآگاه، كفاش